Det är två rutinerade e-handlare som ligger bakom Motalaföretaget Room99. Systrarna Emelie Karlberg och Madeleine Arvidsson var bara 19 och 22 år gamla när de startade sitt första e-handelsföretag Aldora. Då var det smycken och accessoarer som gällde, men tre år senare gick de över till heminredning och Room99 var fött.
– Kring 2010 blev det här med heminredning väldigt populärt. Och vad man kanske inte tänker nu är att det var innan Ellos och alla sådana stora aktörer hade hemsidor, de körde fortfarande med postorder, säger Emelie.
Konkurrenterna inom heminredning via e-handel var alltså få och företaget växte snabbt.
– På några år var vi uppe i tio miljoner. Nu är ju e-handeln helt annorlunda mot när vi startade, men vi finns fortfarande kvar, det tycker jag är lite häftigt, säger Emelie.
Det var dock inte helt enkelt från början. Att bara driva e-handeln uppskattades inte av alla leverantörer, vissa hade krav att man skulle ha en butik för att få sälja deras varor.– –
– Room99 höll först till på Dynamovägen innan de flyttade till Marsgatan. Sedan har företaget hunnit med två lokaler på Luxorgatan innan det slutligen landat på Drottningplan.
– Nu är det här vårt forever hem, säger Madeleine. Vi ska bara hitta en struktur och fixa till det precis som vi vill ha det.
Lokalerna har stora skyltfönster mot Drottninggatan, vilket Madeleine och Emelie direkt fastnade för. Som kund ser du ungefär lika mycket av utbudet utifrån gatan som inuti den lilla butiken. Möjligheterna till fönstershopping innan man går in är med andra ord goda, vilket de märker av.
– Det är många som bara står utanför och tittar, men många kommer också in och det är väldigt roligt.
En annan sak som systrarna föll för med lokalen är att den fortsätter rakt igenom huset. Bakom själva butiken finns därför stora ytor för lager och packning, vilket passade bra då de gör allting själva. Och även om den totala ytan är ungefär en femtedel av vad de hade på Luxorgatan är de väldigt nöjda.
– När vi var på Luxor var det många som frågade om man kunde komma in och titta och handla också, men vi hade ingen butik utan kunde bara komma och hämta, säger Madeleine.
– Ja, vi kände att vi missar en del kunder då, säger Emelie.
I butiken är det just nu fullt fokus på jul. Allt från godis till årets julklapp sällskapsspelet och Nissedörrar finns i butiken. Att starta en fysisk butik har gjort att systrarna direkt måste tänka lite annorlunda.
– På nätet tar ju julen slut ett par veckor innan. Ingen vill köpa julsaker veckan före jul, då hinner de inte komma fram. Men nu kan vi ha julsaker framme i butiken hela vägen.
De känner sig säkra på att det här är framtiden; att e-handlare har butiker som ger kunderna möjlighet att titta på varorna och att butikerna stärker varumärket. På bara ett par få veckor med butik har Room99 ökat försäljningen i e-handeln också.
– Och fler Motalabor har hittat oss och kommer och hämtar sina beställningar i butiken.
De poängterar dock att de aldrig hade kunnat göra den här butikssatsningen utan e-handeln.
– Det har varit tufft för alla de senaste åren och vi har också minskat vår omsättning. Men i och med det här har vi också anpassat våra kostnader och ligger stabilt. Tack vare att vi har en e-handel har vi kunnat öppna butiken som ett komplement. Även om inte Motalaborna handlar varje dag så kommer vi att finnas kvar, det ser e-handeln till. Det kommer inte att bli någon butiksdöd hos oss, säger Emelie.
– Och så har vi överbevisat alla de som inte trodde på oss i början och inte ville låta oss sälja deras produkter. Vi finns kvar, och satsar, säger Madeleine.
De är väldigt stolta över sig själva och resan som företaget har gjort. Dessutom får de en chans att faktiskt träffa sina kunder på riktigt.
– På gamla stället hade vi bara en lucka där vi lämnade ut beställningarna. Nu ser vi en hel människa som kommer in och har möjlighet att prata. Det är jättekul, säger Madeleine.
De tror att framtiden är just små butiker med ett mer personligt urval. Lite som det var förr, menar de.
– Det ser man i storstäder också, e-handlare som öppnar mindre popup-affärer. Det blir lite personligare, men man kan ändå välja att handla online också.
Nu får de också en möjlighet att tydligare profilera sig som ett Motalaföretag.
– Många tänker inte på att även en e-handel har en bas någonstans och det är kul att visa upp för Motala, vi hoppas Motalaborna är stolta över oss, säger Emelie.
Vad är mest populärt just nu?
– Nissen! Allt som har med Nissen och Nissedörrar går väldigt bra. Det är fantastiskt hur mycket tid folk kan lägga ner på det här.
Text & foto: Ida Norinder
Publicerad: 05 december 2023
Senast uppdaterad: 05 december 2023