Inne hos Eva shop hänger galge efter galge med spets, skira tyger och blommiga mönster som piggar upp det grå novembervädret utanför fönstret. Det finns mycket för ögat att festa på.
– Min typiska kund kommer hit för att köpa en BH, men går ofta härifrån också med nya trosor, strumpor och nattlinne, berättar Anna Oswaldsson som både driver och äger butiken.
Och det är inte svårt att förstå varför. Här finns ett förvånansvärt brett sortiment med både shaping-underkläder, strumpbyxor och stödstrumpor. Men även toppar och linnen. Många besöker butiken på jakt efter baddräkt eller bikini till solsemestern, men det Anna säljer absolut mest av är just BH:ar.
Oavsett om du är 15 eller 95 år gammal så förtjänar du en riktigt bra BH, säger Anna.
– Jag får ofta höra att jag borde starta en webshop, men att köpa en BH som sitter perfekt är nästintill omöjligt utan att kunna prova den, slår hon fast.
Det händer allt som oftast att en kund ber om en BH-storlek men lämnar butiken med en helt annan efter att ha provat den på.
– Olika modeller har olika storlekar och vilken storlek du behöver förändras genom livet.
Anna upplever ofta att det finns en fördom om att allt inne på Eva shop är dyrt, så är inte fallet menar hon.
– Jag vill verkligen kunna erbjuda något för alla plånböcker. Här finns massor av märken att välja mellan och Sloggis trosor som är väldigt populära erbjuder jag alltid för ta 3 betala för 2, berättar Anna.
– Personer som upptäcker mitt utbud återkommer och många som kommer hit har blivit rekommenderade av en bekant. Det är det bästa betyget man kan få, fortsätter hon.
Med makt att påverka både design och utbud
Många av kunderna hos Eva shop är äldre, men under de senaste åren har allt fler yngre hittat till butiken tack vare sociala medier och Sjöstadskortet, Motalas lokala presentkort.
– Vinsten med ett presentkort är att det kanske är lättare att unna sig själv något nytt och fint.
Det är klädesplagg som till skillnad mot mycket annat används dagligen vilket gör att de slits ut lätt.
En BH som man används frekvent har en livslängd på ett år, berättar Anna.
Eva shops utbud gör att butiken lockar långväga kunder från till exempel Göteborg, Stockholm, Askersund och Tranås. Dels håller Anna lägre priser än hennes konkurrenter i större städer, dels är butiken återförsäljare till populära märken som Triumph och Damella.
– Det finns inte jättemånga butiker som Eva shop kvar längre, vilket gör att återförsäljarna uppskattar den feedback jag kan ge dem tack vare mina kunder. Jag har genom åren både kunnat påverka design och utbud, berättar Anna.
– Jag är ganska frispråkig och pratar med företagens VD:ar som vem som helst vilket de uppskattar, fortsätter hon med ett skratt.
En av Motalas äldsta butiker
Eva shop som förra året firade 70 år har gått i arv i familjen. Tidigare har Anna varvat timmarna i butiken med jobbet som lärare. Anna velade länge på vilket ben hon ville stå, men det fanns en stark önskan i henne att butiken skulle leva vidare.
– Den här typen av butik kräver både erfarenhet och engagemang. Jobbet är inte för vem som helst. Har du en gång känt på hur det är att vara egenföretagare tror jag också det är svårt att gå tillbaka till en anställning. Men det är inte lätt alla gånger.
Utmaningen som Anna tror att många egenföretagare känner igen sig i är att det är lätt att jobba hur mycket som helst när det är en själv som måste sätta gränserna. Den största utmaningen och något hon strävar efter är att hitta den perfekta lagerstatusen.
Eva shops högsäsong är i maj och juni och årets sommar gick väldigt bra. Hon berättar att det fortfarande verkar i axlarna efter en minst sagt galen sommar. Nu är vi på väg in i en annan av butikens rusher, julveckan.
– Runt jul är det många som kommer in och köper nattlinnen, pyjamasar och våra populära morgonrockar med dragkedja.
Publicerad: 14 december 2022
Senast uppdaterad: 14 december 2022